اعلا میه مشترک روسیه وامریکا در مورد افغا نستان
رحمت اله  روان رحمت اله روان

رؤسای جمهوری روسیه و ایالات متحدۀ امریکا - دیمتری مدویدیف و باراک اوباما - موافقتنامه یی را پیرامون ترانزیت محموله ها و تخنیک نظامی از طریق خاک روسیه به افغانستان امضا نمودند. این موافقتنامه شام دیروز حین مذاکرات میان رهبران دو دولت – روسیه و ایالات متحدۀ امریکا – به امضا رسید.
بعداز ختم مذاکرات، اعلامیۀ مشترکی پیرامون اوضاع در افغانستان نشر شد که متن آن قرار ذیل تقدیم می شود:
ما با ابراز نگرانی از بحران جاری در افغانستان و درک اهمیت نقش جامعۀ جهانی در راستای ایجاد ثبات در این کشور و همچنان ایجاد پروسۀ دیموکراتیک و رشد اقتصادی در افغانستان، ما یکجا ملحقانه تاکید می نمائیم که با تهدید تروریزم، افراط گرایی مسلحانه و قاچاق مواد مخدر در افغانستان مبارزه خواهیم نمود. ما همکاری های خویش را در راستای توسعۀ امکانات حکومت افغانستان جهت حل مسائل کلیدی اجتماعی – اقتصادی، ارتقای سطح زنده گی و تامین امنیت افغانها ادامه خواهیم داد.
ما بالای ارادۀ قوی و پتانسیل توسعۀ همکاری در چارچوب گروپ کاری روسیه – امریکا در مبارزه با تروریزم تاکید نموده و مصمم هستیم تا این ساختار را موثرانه جهت همآهنگی کارهای مشترک پیرامون تمامی مسائل از قبیل ایجاد ثبات در افغانستان بکار اندازیم.
ما حاضر هستیم تا همکاری های خویش را با حکومت جمهوری اسلامی افغانستان در زمینه تحکیم و توسعۀ پتانسیل اردوی ملی افغانستان و پولیس ملی و همچنان در راستای آموزش و پرورش کارشناسان ادارات مبارزه با مواد مخدر گسترش دهیم. ما در این راستا حاضریم تا پروژۀ مبارزه با مواد مخدر تحت قیمومیت شورای روسیه – ناتو در آیندۀ نزدیک تحقق یابد. جهت تحقق این پروژه از مرکز بین المللی بین اداره یی "دمودیووا" استفاده بعمل خواهد آمد و همچنان در تحقق پروژه های سازمان امنیت و همکاری اروپا پیرامون افغانستان که بر اساس فیصله شماره 07/4 از جانب وزرای امور خارجه کشورهای عضو این سازمان در مادرید برنامه ریزی شده اند، نیز اشتراک و همکاری خواهیم نمود. ما در چارچوب عمل به مصوبۀ 1386 شورای امنیت سازمان ملل متحد و غیره مصوبات متعلق به آن، قصد داریم تا فعالانه در راستای ترانزیت محموله و کالا های مورد نیاز قوای بین المللی در افغانستان از طریق خاک فدراسیون روسیه همکاری نموده و از اشتراک دول دیگر در راستای ایجاد ثبات در افغانستان ابراز قدردانی و حمایت می نمائیم.
ما معتقد هستیم که مبارزۀ فعالانه با قاچاق مواد مخدر هم در خاک افغانستان و هم برون از مرزهای آن یکی از مسائل مهم بشمار می رود. و همچنان در چارچوب این مبارزه باید منابع جایگزین کشت و زرع خشخاش برای دهاقین بوجود آمده و با قاچاقچیان و مواد مخدر و زرع خشخاش دراین کشور طبق مصوبۀ 1817 شورای امنیت سازمان ملل متحد مبارزه خواهیم نمود.
جهت تقویت پتانسیل حکومت افغانستان در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، فساد اداری و همچنان جنایات سازمان یافتۀ مرزی و برون مرزی و تهدیدها، لازم می دانیم تا از سعی و تلاش های این کشور – افغانستان در راستای تحقق کنوانسیون مبارزه با فساد اداری و کنوانسیون مبارزه با جنایات سازمان یافتۀ مرزی و برون مرزی سازمان ملل متحد حمایت و موجبات گسترش آنرا فراهم سازیم.
جهت حل بهتر مسائلی متعلق به کشور های ما درمبارزه با تروریزم، جنایات و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، فدراسیون روسیه و ایالات متحدۀ امریکا تصمیم بر ایجاد یک ابتکار دو جانبه اخذ نمودند. این قریحه در برگیرندۀ افزایش قابل ملاحظه دیده بانی و مراقبت مالی و ایجاد ساختار های دیده بانی قانونی می باشد. هدف این ابتکار – دریافت جریان ها و دسته های تمویل کنندۀ غیر قانونی مالی که با تروریست ها منجمله طالبان، جنایات سازمان یافته و قاچاق هیروئین در افغانستان رابطه دارند، می باشد. این ابتکار در برگیرندۀ مولفۀ عملیاتی خواهد بود که در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و گروه های جنایتکار قرار خواهد داشت.
ما – روسیه و امریکا- آماده گی کامل خویش را در عرصۀ کمک متقابل و همکاری جهت بازسازی زیربناهای ترانسپورتی، انرژی و صنعتی افغانستان اعلام می نمائیم.
ما تامین شرایط ضروری جهت برگزاری انتخابات شفاف و سزاوار اعتماد مردم ریاست جمهوری و شورا های ولایتی را در افغانستان ضروری می دانیم. این انتخابات خود قدمی بسوی بازسازی این کشور منحیث یک دولت دیموکراتیک و خودکفا بوده و نمایانگر زیست پذیری سیستم سیاسی آن می باشد. در این رابطه ما افزایش حمایت های بین المللی از انتخابات افغانستان را خیر مقدم گفته و آنها را به ادامۀ همکاری های مضاعف بعداز برگزاری انتخابات در افغانستان فرا می خوانیم.
ما از گسترش نقش شیوه ها و مشی منطقوی در حل مسائلی چون ایجاد ثبات و بازسازی افغانستان تحت پوشش سازمان ملل متحد حمایت می نمائیم. در راستا هر دو کشور – فدراسیون روسیه و ایالات متحدۀ امریکا – همکاری و مساعدت نزدیک در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل متحد، مجمع عمومی سازمان ملل متحد و معاهدۀ پاریس خواهند داشت. ما همچنان نقش کنفرانس ویژۀ سازمان همکاری های شانگهای به تاریخ 27 مارچ سال جاری در مسکو پیرامون افغانستان، کنفرانس بین المللی هاگ به تاریخ 31 ماه مارچ پیرامون افغانستان و نشست وزرای امور خارجۀ کشور های (هشت) پیرامون افغانستان در ترییست را نیز قابل اهمیت می دانیم.
ما همچنان لازم می دانیم تا همکاری متقابل میان افغانستان و پاکستان در مبارزه با تهدیدهای مشترک برای هر دو کشور از قبیل تروریزم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر گسترش یافته و محکمتر شود. ما در راستای ارتقای موثریت اینگونه همکاری های متقابل، حاضر هستیم تا نشست هایی میان افغانستان و پاکستان را طوریکه در ایکاترینبورگ و واشنگتن صورت گرفته اند، سازمان دهی نمائیم. ما از تحریماتی که بر اساس مصوبۀ 1267 شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه (القاعده وطالبان) ایجاد شده اند، پیروی و به آن مبادرت می ورزیم. ما در راستای تحکیم تحریمات جاری و عقیم ساختن هر آنکه که موجبات خطر و تهدید را برای صلح و امنیت در سراسر جهان فراهم می سازند، آمادۀ همکاری هستیم.
ما از شرایط مختص و معیین حکومت جمهوری اسلامی افغانستان جهت سعی و تلاش های فرا منطقوی حمایت می نمائیم. این شرایط دربرگیرندۀ احترام و برسمیت شناسی قانون اساسی افغانستان و از بین بردن هرگونه ارتباطات با القاعده و غیره سازمانهای متعلق به آن می باشد.پاي

تهیه شده متن از منبع انترنیت


July 8th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی